Klachtenfunctionaris
De klachtenfunctionaris bekijkt met u de mogelijkheden om iets aan uw klacht te doen. Doorgaans probeert zij door bemiddeling uw klacht op te lossen. Ook kan zij aanbevelingen doen aan de organisatie om herhaling te voorkomen en de kwaliteit van zorg te vergroten.
Klachtenfunctionaris inschakelen
Wanneer schakelt u de klachtenfunctionaris in?
- Als het niet lukt zelf de klacht met uw zorgverlener of het hoofd van de afdeling te bespreken;
- Als het gesprek met de zorgverlener niet naar tevredenheid is verlopen;
- Als u het moeilijk vindt de klacht zelf met de zorgverlener of het hoofd van de afdeling te bespreken.
Over de klachtenfunctionaris
De klachtenfunctionaris bekijk met u de mogelijkheden om iets aan uw klacht te doen. Doorgaans probeert zij door bemiddeling uw klacht op te lossen. Ook kan zij aanbevelingen doen aan de organisatie om herhaling te voorkomen en de kwaliteit van zorg te vergroten.
De klachtenfunctionaris ...
- Heeft een open en onafhankelijke opstelling;
- Spreekt geen oordeel uit over de inhoud van de klacht;
- Begeleidt het proces van bemiddeling; is geen woordvoerder;
- Bijdragen aan of bevorderen van het herstel van de relatie en het vertrouwen;
- Gaat uit van de eigen zeggenschap en mondigheid van zowel de patiënt als de zorgverlener;
- Respecteert de wensen en doelen van de patiënt en de zorgverlener;
- Respecteert de privacy van de betrokkenen.
Klachtenonderzoekscommissie
Als tussenkomst door de klachtenfunctionaris niet tot een oplossing leidt of u wenst geen bemiddeling maar een formele reactie, dan kunt u uw klacht schriftelijk indienen bij de Raad van Bestuur van het Deventer Ziekenhuis. Die legt de klacht vervolgens voor aan de klachtenonderzoekscommissie. Zij doen onderzoek naar de klacht door beide partijen te horen en brengt advies uit aan de Raad van Bestuur. U ontvangt daarna een formele reactie van de Raad van Bestuur op uw klacht. Hierbij wordt ook aangegeven of er maatregelen zijn genomen om de kwaliteit van de zorg te verbeteren. De klachtenfunctionaris kan u hierin adviseren en samen met u bekijken wat in uw situatie de beste vervolgstap is.
Raad van Bestuur Deventer Ziekenhuis
Deventer Ziekenhuis
t.a.v. Raad van Bestuur
Antwoordnummer 51,
7400 VB Deventer
(postzegel is niet nodig)
Externe geschillencommissie
Als u niet tevreden bent over de reactie van de Raad van Bestuur, dan heeft u de mogelijkheid om uw klacht voor te leggen aan de externe geschillencommissie. Het Deventer Ziekenhuis is hiervoor aangesloten bij de Geschillencommissie Ziekenhuizen. Een geschil moet binnen een jaar na het oordeel van het Deventer Ziekenhuis zijn voorgelegd aan de geschillencommissie Ziekenhuizen. De geschillencommissie doet onderzoek naar de klacht en geeft hierover een (bindend) oordeel. De klachtenfunctionaris kan u hierin informeren en adviseren.
Raad van Bestuur Deventer Ziekenhuis
Deventer Ziekenhuis
t.a.v. Raad van Bestuur
Antwoordnummer 51,
7400 VB Deventer
(postzegel is niet nodig)
Schadeclaim
Als u van mening bent dat de zorgverlener of het Deventer Ziekenhuis aansprakelijk is voor door u geleden schade als gevolg van een behandeling, schrijft u dan een brief naar de Raad van Bestuur van het Deventer Ziekenhuis (zie hieronder). De klachtenfunctionaris legt uw schadeclaim namens de Raad van Bestuur voor aan de schadeverzekeraar van het ziekenhuis. De verzekeraar behandelt uw schadeclaim en bericht u over de uitkomst. Is er sprake van beperkte schade of heeft u behoefte aan informatie dan kan u contact opnemen met de klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris kan u informeren en in overleg met u onderzoeken wat in uw situatie de beste oplossing kan zijn.
Raad van Bestuur Deventer Ziekenhuis
Deventer Ziekenhuis
t.a.v. Raad van Bestuur
Antwoordnummer 51,
7400 VB Deventer
(postzegel is niet nodig)
Privacy
Hier leest u meer over de klachtenregeling van het Deventer Ziekenhuis. Uw klacht wordt geregistreerd. Uw gegevens zijn echter geheim en worden conform de Wet Privacy behandeld. Dat betekent dat uw gegevens enkel ter beschikking worden gesteld aan de zorgverlener die betrokken is bij de behandeling van uw klacht. Daarnaast wordt uw klacht anoniem in een rapportage verwerkt voor het ziekenhuismanagement om onze zorgverlening te verbeteren.
Contact
Klachtenfunctionarissen Deventer Ziekenhuis
mw. J.W.J. Lensink, klachtenfunctionaris
mw. W. Zieverink, klachtenfunctionaris
mw. M. Leferink, klachtenfunctionaris
Tel.: 0570 53 63 99
U kunt uw klacht online indienen met het klachtenformulier.
Postadres:
Deventer Ziekenhuis
t.a.v. klachtenfunctionaris
Antwoordnummer 51,
7400 VB Deventer
(postzegel is niet nodig)
Raad van Bestuur Deventer Ziekenhuis
Deventer Ziekenhuis
t.a.v. Raad van Bestuur
Antwoordnummer 51,
7400 VB Deventer
(postzegel is niet nodig)