Physician Assistant Eva: ‘Begeleiding met veel aandacht'
Physician Assistant Eva was al van jongs af aan gefascineerd door de medische wereld en haar moeder, die verpleegkundige was, wist haar al vroeg te inspireren. Tijdens de maaltijden vertelde ze vaak over haar werk en de uitdagingen die ze daarbij tegenkwam. ‘Er kwamen een hoop details voorbij, ook de minder smakelijke. Mijn vader vond dat onsmakelijk’, lacht Eva. ‘Maar toch gingen we door met het gesprek. Ik ben grootgebracht met de passie voor het vak.’
We bouwen in een korte tijd een intensieve relatie met patiënten op'
Na als verpleegkundige te hebben gewerkt in een ander ziekenhuis, is Eva tien jaar geleden begonnen als Physician Assistant bij het Deventer Ziekenhuis. Een uiteenlopend vak. ‘We verrichten medische handelingen, maken behandelplannen en voeren zelfstandig ingrepen uit onder lokale verdoving. We hebben mandaat en maken zelf medisch beleid, legt Eva uit. ‘Om dit te kunnen moet je autonoom, assertief en ambitieus zijn.’
Borstcentrum
Hier houdt ze zich bezig met verschillende specialismen binnen afdeling Heelkunde. Een deel van haar werkzaamheden zitten ook in de mammazorg, in het nieuwe Borstcentrum. ‘Het geeft veel voldoening om patiënten te kunnen helpen en ondersteunen in een kwetsbare periode van hun leven.’
Binnen 24 uur
Haar functie maakt dat zij een groot deel van de patiënten ziet. Eva: ‘Bijna altijd kunnen patiënten binnen 24 uur bij ons terecht na een verwijzing. Tijdens de eerste afspraak leggen wij aan patiënten goed uit wat ze kunnen verwachten. Daarna volgen de onderzoeken in één dag. Na de diagnose bespreken we binnen 24 uur de eerste bevindingen en het eventuele vervolgtraject met de patiënt. Zo zorgen we voor snel duidelijkheid en zorg op maat’‘. De meeste patiënten kunnen we gelukkig dezelfde dag weer gerustgesteld naar huis sturen’, vertelt Eva. ‘Maar mocht er sprake zijn van borstkanker, dan stellen we in samenspraak met de patiënt het totale behandelplan op, passend bij de situatie en wensen. Wij begeleiden patiënten in het gehele traject met veel aandacht voor de aandoening en de mens zelf. Het traject kan namelijk bijzonder intensief en emotioneel zijn.’
“Het geeft veel voldoening om patiënten te kunnen helpen en ondersteunen in een kwetsbare periode van hun leven.”
– Eva
Nog steeds lief
Onderdeel van het vak is slecht nieuws brengen aan patiënten. ‘Dat went nooit’, zegt ze. ‘Het leven van deze mensen staat direct op zijn kop. We kunnen niet altijd even veel voor deze patiënten betekenen, maar er voor ze zijn kunnen we altijd. En het valt me op dat deze patiënten hier vaak erg dankbaar voor zijn, ondanks hun vreselijke situatie’, vertelt ze. ‘Laatst zei een patiënte na een slecht nieuws gesprek: “ik vind je nog steeds lief hoor.” Dat deed mij wel wat’.
Empathie
‘Daarom is empathie heel belangrijk in de oncologie. Zonder kun je in ons vak nooit voor de volle 100% functioneren. Het is belangrijk dat je de patiënten begrijpt en wij ze als team de aandacht kunnen geven in deze moeilijke periode, schetst ze. ‘We bouwen in een korte tijd dan ook een intensieve relatie op. Sommige patiënten zie ik vaker dan mijn eigen vrienden’.
Verhalen van verpleegkundigen
We zijn ontzettend trots op alle verpleegkundigen die dag in dag uit hard werken om de beste patiëntenzorg te leveren! Deze trots willen we graag zo breed mogelijk delen. In de verhalen staan we stil bij een diversiteit van verpleegkundigen binnen ons ziekenhuis en hoe iedereen het verpleegkundig vak op zijn of haar manier uitoefent. Het beste kunnen we dit doen door henzelf aan het woord te laten. Centrale vraag in elk verhaal: ‘Waar sta jij voor als verpleegkundige? Wat vind jij de schoonheid van je vak?’