Polikliniekbezoek
Uw eerste kennismaking met ons ziekenhuis is vaak de polikliniek. Daar houden de artsen spreekuur. Hier vindt u alles wat u moet weten als u naar ons ziekenhuis komt.
Polikliniekbezoek
Onderzoek
Na het gesprek doet de arts vaak een lichamelijk onderzoek. Ook kan hij u verwijzen naar Radiologie voor het maken van een röntgenfoto of naar het priklab voor afname van bloed of ontlasting.
Vervolg
Soms is de oorzaak van uw klachten bij een 1e polikliniekbezoek nog niet duidelijk. Dan is verder onderzoek nodig. Voor het bespreken van de uitslagen maakt de doktersassistent een vervolgafspraak. Vindt de arts een opname nodig, dan bespreekt hij dit met u.
Topklinisch opleidingsziekenhuis
Het Deventer Ziekenhuis is een topklinisch opleidingsziekenhuis. Dit betekent dat we veel investeren in opleiding, scholing en onderzoek. Die combinatie houdt ons scherp en zorgt ervoor dat we de beste zorg voor u blijven leveren.
Zo leiden we onder meer medisch specialisten op. Het houden van spreekuren en het doen van medische verrichtingen is onderdeel van hun opleiding. Verder kunt u geholpen worden door co-assistenten. Dit zijn geneeskundestudenten die in de laatste fase van hun opleiding een stage lopen in ons ziekenhuis. Zij werken altijd onder supervisie van een arts in opleiding tot medisch specialist of een specialist. We vinden het belangrijk dat u weet door wie u wordt geholpen in ons ziekenhuis. Daarom bespreken we dit vooraf graag met u. Dat doen we bij het maken van een poliklinische afspraak en voorafgaand aan een onderzoek, ingreep of opname.
Identificatie
Iedereen die gebruik maakt van de zorg dient zich te kunnen legitimeren. Wilt u daarom bij uw eerste afspraak in ons ziekenhuis een patiëntenpas laten maken? Dankzij deze pas hoeft u zich niet iedere keer opnieuw te legitimeren en kan het ziekenhuis snel en foutloos uw gegevens verwerken. U kunt de pas laten maken door zich bij ons in te schrijven. Dat kan eenvoudig en snel bij de receptie bij onze hoofdingang. Voor de patiëntenpas is een identificatiebewijs (ID-bewijs) nodig. Neem a.u.b. ook de zorgpas van uw verzekeraar mee.
Bent u nieuw in ons ziekenhuis?
Laat dan een patiëntenpas maken.
Ook bij alle volgende bezoeken, moet u zich kunnen identificeren. Zie ook
Geldige ID-bewijzen
- een Nationaal paspoort
- de Nederlandse identiteitskaart
- een rijbewijs
- een diplomatiek paspoort
- een Dienstpaspoort
- het Reisdocument voor vreemdelingen of vluchtelingen
- een Nooddocument
- een document waarover een vreemdeling volgens de Vreemdelingenwet 2000 beschikt ter vaststelling van de identiteit, nationaliteit en verblijfsrechtelijke positie.
Van uw verzekeringsmaatschappij hebt u een zorgpas gekregen. Wilt u die ook meenemen? De receptiemedewerker kan zo de geldigheid van uw zorgverzekering controleren.
Foto
De foto die op uw patiëntenpas komt wordt automatisch via de chip in uw identificatiebewijs opgehaald en afgebeeld.
Burger Service Nummer (BSN)
Bij het uitwisselen van patiëntengegevens moeten zorgverleners het Burger Service Nummer (BSN ) gebruiken. Ook vergoedt de zorgverzekeraar alleen rekeningen die voorzien zijn van een geldig BSN.
Kinderen
Ook kinderen moeten zich kunnen legitimeren. Anders dan de algemene plicht is er in de zorg geen leeftijdsgrens. Ouders moeten voor hun minderjarig kind vanaf hun geboorte een geldig legitimatiebewijs hebben
Welke gegevens legt het ziekenhuis vast?
Ons ziekenhuis heeft een digitaal medisch dossier. Hierin komen alle zorggerelateerde gegevens, het document waarmee u zich identificeert, uw BSN-nummer, uw ziektekostenverzekering en de foto. De gegevens worden alleen gebruikt voor de zorgverlening.
Geen identificatie
Als u zich niet kunt identificeren, krijgt u 14 dagen de tijd dit alsnog bij de receptie te doen. Doet u dit niet, dan sturen we uw zorgnota niet naar uw verzekeraar, maar krijgt u deze van ons thuisgestuurd. Deze moet u vervolgens zelf betalen.
Spoedeisende zorg en identificeren
Wie onmiddellijke hulp nodig heeft, wordt natuurlijk meteen geholpen. Toch is het ook in dat geval nodig dat u zich identificeert. Hoe gaat dat in zijn werk? U wordt gevraagd om binnen 14 dagen uw identiteitsbewijs alsnog te tonen in ons ziekenhuis. Dit kan bij onze receptie bij de hoofdingang. Doet u dit niet, dan mogen we uw nota helaas niet naar de zorgverzekeraar sturen en ontvangt u deze thuis.
Patiëntenpas maken
Iedereen die gebruik maakt van onze zorg moet zich kunnen legitimeren. Wilt u daarom bij uw eerste afspraak in ons ziekenhuis een patiëntenpas laten maken? Dankzij deze pas hoeft u zich niet iedere keer opnieuw te legitimeren en kan het ziekenhuis snel en foutloos uw gegevens verwerken. U kunt de pas laten maken bij de receptie hoofdingang. Daarvoor is een geldig identificatiebewijs (ID-bewijs) nodig. Neem tevens de zorgpas van uw verzekeraar mee.
Meenemen
Wilt u bij uw bezoek aan de polikliniek meenemen:
- Uw patiëntenpas
- Uw verzekeringsgegevens
- Legitimatiebewijs
- Een actueel overzicht van de medicijnen die u gebruikt (verkrijgbaar bij uw apotheek). Houd deze lijst bij u, omdat hier in het ziekenhuis meerdere keren om wordt gevraagd.
- Uw verwijsbrief
Tips voor het gesprek
Bij aankomst in het ziekenhuis, volgt u de route naar de polikliniek waar u moet zijn. U meldt zich bij de receptie van de polikliniek en neemt plaats in de wachtkamer. Als u aan de beurt bent, komt u een medewerker u halen. Als u weer buiten staat, bedenkt u wat u had willen vragen. Het kan helpen om het gesprek goed voor te bereiden. We geven u daar de volgende tips voor:
- Schrijf uw vragen thuis op en neem ze mee.
- Schrijf de antwoorden op of maak aantekeningen.
- Begrijpt u iets niet? Vraag gerust door, totdat het antwoord duidelijk is.
- Moeilijke termen? Vraag om uitleg.
- Moet de zorgverlener iets over u weten iets wat heel belangrijk is in uw dagelijkse leven? Vertel het.
- Moeilijke beslissing nemen? Vraag tijd om na te denken.
- Check of u de informatie goed begrepen hebt, door in eigen woorden te herhalen.
- Neem uw gesprek eventueel op. Bespreek dit wel eerst met uw arts. Verspreiden van een opname is wettelijk niet toegestaan.