Opname en ontslag
Als u wordt opgenomen in het ziekenhuis, wilt u graag weten hoe de gang van zaken is. En welke voorbereidingen u moet treffen. Hoe ziet een verpleegafdeling eruit? Wanneer mag het bezoek komen? Welke huisregels zijn er? Op welke momenten komt de arts vertellen hoe het met me gaat?
Vooraf
Een ziekenhuisopname begint thuis. Wat neemt u straks mee? Wie kunnen we bellen als er iets is? Volgt u een dieet, of gebruikt u speciale medicijnen? En moet er misschien nog iets worden geregeld voor de achterblijvers?
Datum opname
Er is met u een opnamedatum afgesproken. Meestal verandert die niet meer. Mocht er toch iets tussen komen, dan hoort u dat snel. Bent ú plotseling verhinderd, meld dit dan aan de afdeling Opname. Een andere patiënt wordt dan in uw plaats geholpen. Opname is op werkdagen bereikbaar via 0570 535 130.
Wij bellen u
Eén dag vóór uw opname belt een medewerker van de verpleegafdeling, waar u opgenomen wordt, u tussen 14.00 en 16.30 uur. Zij vertelt u hoe laat en waar u wordt verwacht, en of u vooraf nog mag eten en drinken. De verpleegafdeling waar u wordt opgenomen, kan een andere zijn dan vooraf verteld. Soms zijn verschuivingen nodig in verband met drukte.
Contactpersoon
Het is verstandig alvast een contactpersoon te regelen. Kies daarvoor iemand die u goed kent. Van de contactpersoon wordt verwacht dat hij/zij uw familie, vrienden/bekenden en andere relaties informeert over uw verblijf in het ziekenhuis. De contactpersoon kan eventueel door het ziekenhuis worden benaderd als daartoe aanleiding is.
Meenemen
- Uw patiëntenpas.
- Comfortabele dagelijkse kleding, ondergoed en pyjama.
- Stevige sloffen, schoenen en/of gympen.
- Toiletartikelen (kam, tandenborstel, tandpasta, zeep e.d.).
- Uw mobiele telefoon en een originele oplader (i.v.m. brandveiligheid)
- Gebruikt u een loophulpmiddel, zoals een rollator, stok of krukken? Neem deze mee en gebruik deze tijdens de opname.
- Medicijnen die u thuis gebruikt in de originele verpakking.
- Eventuele dieetvoorschriften.
- Eventuele hulpmiddelen, zoals een bril of gehoorapparaat.
Wordt u via de Spoedpost opgenomen, dan kunt u een familielid of begeleider vragen deze spullen van huis op te halen.
Iemand meenemen?
Als u dat prettig vindt, mag u iemand meenemen als u naar het ziekenhuis gaat. Diegene kan u begeleiden en gezelschap houden totdat u naar de operatiekamer gaat. En: bij een gesprek horen 2 vaak meer dan 1.
Was u opgenomen in een buitenlands ziekenhuis?
Meld dit dan bij de afdeling Opname en behandelend arts. Dit in verband met MRSA. Het ziekenhuis treft dan maatregelen om verspreiding van deze bacterie te voorkomen. Ook veeartsen, varkenshouders (en hun huisgenoten), vleeskalverenhouders en mensen die in de vleesverwerkende industrie werken, kunnen de MRSA bacterie bij zich dragen. U wordt verzocht dit te melden.
De juiste medicijnen
Het ziekenhuis vraagt bij uw apotheek een overzicht van de medicijnen op, die u gebruikt. De specialist gebruikt deze gegevens bij het voorschrijven van medicijnen tijdens de opname.
Aankomst
Het Deventer Ziekenhuis is goed per openbaar vervoer te bereiken. Komt u met de auto dan kunt u buiten én in de parkeergarage parkeren.
Ingang
De ingang van het ziekenhuis is aan de voorzijde van het gebouw. Wordt u tussen 21.00 uur en 07.00 uur opgenomen, dan kunt u zich melden bij de hoofdingang, via de intercom. Overdag kunt u direct naar de afdeling waar u wordt opgenomen.
Rolstoelen
Bij de ingang staan rolstoelen. Om hiervan gebruik te maken, hebt u een munt van € 2,00 nodig. De munt wordt geretourneerd na het terugbrengen van de rolstoel. Als u het prettig vindt dat een gastvrouw u naar de afdeling begeleidt dan kunt u dat vooraf regelen via 0570 53 63 63 of met dit formulier.
Patiëntenpas
Komt u voor het eerst in ons ziekenhuis, of zijn uw gegevens veranderd? Laat dan bij binnenkomst een patiëntenpas maken. Dat kan bij de receptie hoofdingang. Voor het maken van de pas hebt u een identiteitsbewijs en uw verzekeringspapieren nodig.
Routenummer
Elke afdeling heeft een routenummer. Een overzicht hiervan staat op de zuil in de centrale hal. De verpleegafdelingen zijn op de 2e etage. Voor A2-B2 kiest u de linker lift (of trap) in de rug van het gebouw, voor C2-D2 het middelste liftenblok en voor E2-G2 het trappenhuis rechts achterin, voorbij het Stiltecentrum.
Melden
Als u uit de lift komt, ziet u de ontvangstbalie van de verpleegafdeling. De secretaresse vraagt uw patiëntenpas, meldt dat u er bent, en verzoekt u in het dagverblijf plaats te nemen. Daar haalt de verpleegkundige u op.
Opnamegesprek
De verpleegkundige neemt u mee naar een ruimte voor het opnamegesprek. Aan bod komen o.a. het verloop van uw opname, de thuissituatie, uw (eventuele) medicijnen en dieet, en of u nog vragen hebt. Na het opnamegesprek brengt de verpleegkundige u naar uw kamer.
Spoedopname
Het kan zijn dat een arts op de Spoedpost, of tijdens het spreekuur, vindt dat u direct voor onderzoek of een ingreep moet worden opgenomen. We spreken dan van een niet-geplande (spoed) opname.
Verblijf
Niemand ligt voor zijn plezier in het ziekenhuis. Daarom doen we er alles aan uw verblijf zo aangenaam mogelijk te maken. Zo bieden we diverse services en voorzieningen en hebben we flink geïnvesteerd in gastvrijheid en roomservice.
Waar kom ik te liggen?
In principe hebben de specialismen hun 'eigen' verpleegafdeling. Zo liggen orthopediepatiënten op D2, en mensen met hartaandoeningen op G2. Maar soms is het druk en wordt u op een andere afdeling opgenomen. Het ziekenhuis is op deze flexibiliteit gebouwd. Ook kunnen de verpleegkundigen van alle afdelingen de zorg verlenen die u nodig hebt.
Kamers
Een afdeling heeft 1, 2 en 3-persoons kamers. Meestal kunt u geen kamer kiezen, omdat het druk is. Ook moeten sommige patiënten apart worden verpleegd. Er wordt gemengd verpleegd: dat betekent dat mannen en vrouwen samen op een kamer liggen. Zo gebruiken we de bedden efficiënt én hoeft u niet van kamer te wisselen. Overal hebt u prachtig uitzicht op het gebied rond het ziekenhuis. De douche en wc zijn op de kamer zelf.
Beeldschermen
Bent u patiënt bij ons ziekenhuis, dan kunt u via een i-pad gratis tv kijken, naar de radio luisteren of internetten.
Voeding
In ons ziekenhuis kunt u gezond en gevarieerd eten. Zo komt 's morgens en 's middags de broodbuffetwagen bij u langs. Rond 16.00 uur kunt u een 'voorafje' nemen en alvast kiezen uit de 3 menu's: Sallands (Hollandse en streekgerechten), Vitaal (meestal vegetarisch) en Exotisch (varkensvleesvrij, Halal). Ook zijn er componenten om zelf een maaltijd mee samen te stellen. Wanneer de arts een dieet voorschrijft, neemt de diëtist contact met u op. U kunt uw menu aanvragen via het beeldscherm boven uw bed. De roomservicemedewerker kan u daarbij helpen. Als u wilt, mag het bezoek mee-eten.
Handige links
Zorg
Op een verpleegafdeling zorgt een team van professionals ervoor dat u de best mogelijke zorg krijgt. Gaat er iets niet naar wens, of bent u juist tevreden, meld ons dat dan.
Roze, wit en blauw
Aan uw bed ziet u medewerkers in verschillende soorten kleding. De verpleegkundigen en fysiotherapeuten dragen respectievelijk een wit pak en witte broek en blauwe polo. De artsen een witte jas. Roomservicemedewerkers herkent u aan de donkerblauw met roze kleding. En de schoonmaker loopt in het blauw.
Medische zorg
De medisch specialist is verantwoordelijk voor uw behandeling. Maar de arts die u op de polikliniek hebt ontmoet, is niet altijd de arts die u ziet tijdens de opname. Uw specialist wordt namelijk bijgestaan door collega artsen en artsen in opleiding tot specialist (aios) die op de verpleegafdeling de medische zorg voor hun rekening nemen.
Artsenvisite
De medisch specialist bezoekt u meestal ’s morgens op de afdeling. Soms komt er een collega arts. Tijdens de visite worden de behandeling en onderzoeken met u besproken. Wilt u samen met uw partner/familie een gesprek, dan regelt de verpleegkundige dit voor u. Er wordt nooit informatie aan iemand gegeven zonder uw aanwezigheid of toestemming.
Verpleegkundige zorg
De verpleegkundige begeleidt u van opname tot ontslag. Maar door wisselende diensten zijn er natuurlijk ook de collega’s die u helpen. Hebt u een verpleegkundige nodig? Druk dan op de rode knop (handset) bij uw bed. Op het toilet hangt een rood koord waarmee u de verpleging oproept.
Opleidingsziekenhuis
Het Deventer Ziekenhuis is een topklinisch opleidingsziekenhuis. Dit betekent dat we veel investeren in opleiding, scholing en onderzoek. Die combinatie houdt ons scherp en zorgt ervoor dat we de beste zorg voor u blijven leveren. Het betekent dat u te maken kunt krijgen met verschillende zorgverleners. Belangrijk om te weten, is dat zij altijd onder supervisie werken van een medisch specialist of van een arts in opleiding tot medisch specialist.
Roomservice
Op de verpleegafdelingen werken roomservicemedewerkers. Zij verzorgen de maaltijden, maken uw kamer schoon en verrichten hand- en spandiensten.
Extra hulp nodig?
Een ziekenhuisopname kan de nodige vragen en emoties oproepen. Die kunt u altijd bespreken met de verpleegkundige of arts. Hebt u behoefte aan extra ondersteuning, dan kunt u een maatschappelijk werker of geestelijk begeleider inschakelen.
Gaat er iets niet goed?
We werken uiterst zorgvuldig en proberen fouten te voorkomen. U kunt ons daarbij helpen. Vooral als u denkt dat iets niet gaat zoals het zou moeten gaan. Als medicijnen er anders uitzien dan u bent gewend. Misschien niets aan de hand, maar vertel het toch maar even. Krijgt u iets te eten, dat niet in het dieet past? Wij horen het graag. Samen werken we aan veilige zorg.
Digitaal werken
In het ziekenhuis wordt weinig papier gebruikt. Dat betekent dat u medisch en verpleegdossier in de computer zitten. U ziet de verpleegkundigen dan ook regelmatig met een computer de afdeling op komen.
Ontslag
Natuurlijk bent u het liefst in uw eigen omgeving. Daarom, duurt een ziekenhuisopname niet langer dan nodig. Vaak is bij een opname al wel bekend wanneer u naar huis kunt of naar een vervolgvoorziening kunt. Zo niet, dan hoort u van de specialist of de verpleegkundige.
Weet wat u wel of niet mag na ontslag?
U kent als geen ander uw eigen klachten of symptomen. Na uw operatie krijgt u nazorginstructies. Zo weet u wat u wel of niet mag. Zoals wel of niet douchen (in bad, zwemmen), huishoudelijke activiteiten, autorijden, sporten, gebruik van hulpmiddelen en dergelijke. Houd u aan de afspraken. Laat weten als u voor uw gevoel tegenstrijdige adviezen of informatie krijgt. Wat kunt u zelf doen om uw klachten te verminderen en sneller te herstellen? Bespreek dit met uw arts. Weet wat u kan en mag verwachten en hoe u moet reageren bij problemen.
Wanneer contact opnemen?
Als er in de eerste week plotseling symptomen optreden die te maken hebben met de operatie of het ziektebeeld (hoge koorts, nabloeding, slecht genezende wond en/of heftige pijn), neem dan direct contact op met de Spoedeisende Hulp, tel.: 0570 53 53 00. In andere gevallen kunt u contact opnemen met de polikliniek. Neem na een week bij klachten contact op met uw huisarts.
Zijn er vervolgafspraken? Zorg dat u weet wanneer u contact op moet nemen met het
ziekenhuis.
Is alles thuis geregeld voor na uw operatie of opname?
Hebt u thuis (tijdelijk) extra zorg en hulp nodig? Zo ja, waarbij? Een transferverpleegkundige van het Transmuraal Logistiek Bureau (TLB) bespreekt dit met u tijdens de preoperatieve screening. Bij een spoedopname bezoekt de transferverpleegkundige u op de afdeling om de nazorg te inventariseren en u te adviseren over de mogelijkheden. Het TLB regelt voor u deze zorg en vraagt ook de indicatiestelling bij het CIZ aan.
Medicijngebruik bij ontslag
Tijdens uw ziekenhuisopname kunnen uw medicijnen zijn veranderd. De specialist schrijft vaak op het ontslagmoment een recept uit. Hiermee kunt u bij uw eigen apotheek de medicijnen ophalen. Hebt u voldoende uitleg gekregen over het gebruik van uw medicijnen? Weet u wanneer u deze moet gebruiken en hoe lang? Weet u wat u moet doen met uw eigen (oude) medicatie? Aarzel niet om vragen te stellen!
Vervoer
Als u om medische redenen met een taxi of ambulance naar huis moet, dan geeft de arts u een verklaring mee voor de verzekering. Houd wel rekening met een eigen bijdrage.
Gevonden voorwerpen
Bent u iets kwijt? Neem dan contact op met de verpleegafdeling waar u lag. Gevonden voorwerpen met een waarde van meer dan € 450,- blijven een jaar bewaard. Kleding en andere goederen gaan - drie weken na ontslagdatum - naar een goed doel.
Ernstig ziek en moeilijke keuzes
Als u ernstig ziek bent, kunt u voor moeilijke keuzes komen te staan. Keuzes waarbij het gaat om leven en dood. Als u te maken krijgt met dergelijke ingrijpende beslissingen, moet dit niet alleen vanuit medisch oogpunt zijn maar ook passen bij uw wensen en uw leven. Door zelf keuzes te maken en bekend te maken voorkomt u misverstanden over de gewenste zorgverlening bij het sterven. Het geeft rust als u weet dat uw arts, familie en naasten uw wensen en grenzen kennen.
Extra ondersteuning als u een moeilijke keuze moet maken
Als patiënt kunt u in een situatie komen waarin u een moeilijke keuze moet maken of waarin u twijfelt over wat het goede is om te doen. Als informatie alleen niet genoeg is om een beslissing te kunnen maken, kunt u om morele counseling vragen. Morele counseling is ondersteuning bij het verhelderen van wat u belangrijk vindt. Dit kan u helpen om een besluit te nemen waar u zich goed bij voelt. U kunt voor deze ondersteuning bij moeilijke keuzes terecht bij een geestelijk verzorger. De geestelijk verzorger geeft geen advies of oordeel, maar stelt vragen naar uw gedachten, gevoelens, overwegingen, ervaringen en wensen, en naar die van uw naasten. Zo kunt u een weloverwogen beslissing maken en dat kan rust geven. U kunt via de verpleegkundige om contact vragen met de geestelijk verzorger.