Deventer Ziekenhuis omarmt campagne ‘Begin een goed gesprek’
Over grote beslissingen denken we vaak goed na, bijvoorbeeld over waar je wilt wonen of wat voor werk je wilt doen. Over welke zorg of behandeling we nodig hebben, denken we soms minder goed na. Zelf nadenken over wat voor zorg u wilt, is belangrijk.
‘Zelf nadenken over wat voor zorg je wilt is belangrijk’
Want uw leven kan door een behandeling erg veranderen. Dit begint altijd met een goed gesprek met de zorgverlener. In het Deventer Ziekenhuis hebben we daar aandacht voor. En vinden we het belangrijk dat u vertelt wat u belangrijk vindt. Niet voor niets omarmen we de landelijke campagne ‘Begin een goed gesprek’. Misschien kent u het van televisie of radio. Ook in ons ziekenhuis kunt u het op misschien op een poster of kaartje in de wachtruimte tegenkomen. In een goed gesprek stelt u vragen aan de dokter of behandelaar. En luistert u goed naar de antwoorden.
Alles wat u elkaar vertelt, is even belangrijk. De dokter, verpleegkundige of therapeut werkt samen met u. Hij of zij wil weten wat u wilt en belangrijk vindt. Tijdens een goed gesprek beslist u samen welke zorg of ondersteuning bij u past.
Tips voor u als patiënt
De campagne ’Begin een goed gesprek’ kan u als patiënt daarbij helpen. U krijgt tips om u voor te bereiden op een gesprek met uw zorgverlener. En u ziet voorbeelden van vragen die u kunt stellen, zoals: welke keuzes heb ik? Of: wat verandert er in mijn leven als ik kies voor een behandeling of hulp? En: wat gebeurt er als we niks doen? Deze vragen lijken misschien eenvoudig en voor de hand liggend, toch weten we ook dat veel mensen ze vergeten te stellen wanneer ze in de spreekkamer zitten. Het Deventer Ziekenhuis zet de campagne ook in om zorgverleners tips en uitleg te geven over samen beslissen, de juiste vragen stellen en informatie geven op een begrijpelijke manier. Zorgverleners delen hierover hun kennis en ervaring. En oefenen het voeren van een goed gesprek. Elisabeth Julsing is patiënt bij ons ziekenhuis en denkt als ervaringsdeskundige ook mee. ‘Het zou heel mooi zijn als het gesprek tussen patiënt en arts wat laagdrempelig wordt’, zegt Elisabeth. ‘Juist in spannende situaties. Wanneer een arts aan een patiënt uitleg geeft over zijn of haar medische situatie, waarvan de impact heel groot kan zijn, dan is het heel belangrijk om goed na te gaan de patiënt het allemaal goed begrijpt.’ Aandacht voor gevoelens
Elisabeth: ‘Ik had zelf jaren geleden een implanteerbare cardioverter defibrillator (ICD) voor mijn hart nodig. Ik had daar vaag wel eens van gehoord. Maar toen de arts dit aangaf, had ik zoveel vragen. Waarom juist die ene van dat bepaalde merk? Was dat wel de juiste voor mij? Ik onderging alles maar. Nu weet ik dat ik gewoon al tijdens dat eerste gesprek alle vragen had moeten stellen. En nog eens, als ik het niet snapte. Net zo lang tot ik het wel begreep.’
Als partner van een patiënt met een levensbedreigende ziekte weet Elisabeth ook hoe belangrijk het is dat er aandacht is voor zowel de gevoelens van de patiënt als van de partner. ‘Ik herinner mij de verbijstering over de boodschap, waardoor je maar de helft hoort van wat de arts zegt. Ik was al aan het malen over hoe dan verder. Hij kan niet overlijden… Wat gaat er gebeuren en hoe gaan we dit doen? Tijd en aandacht voor de patiënt en de partner helpen dan in zo’n gesprek enorm.’
Veel vergeten
‘Wie binnenkort naar een arts gaat, zou ik aanraden om vooraf al na te denken over wat voor jou belangrijk is in het leven’, zegt Elisabeth. ‘Wat wil je wel en wat vooral ook niet? Bedenk vragen over de klachten en een eventuele behandeling. Neem iemand mee naar het gesprek. En vergeet papier en pen niet. Of neem het gesprek op. Een andere tip is om de arts te vragen een korte samenvatting te geven die opgenomen kan worden. Er is zoveel dat je “vergeet”. Ook staat er veel informatie op internet. Maar zoek wel op deskundige sites. Het zou heel mooi zijn als het gesprek tussen patiënt en arts ook verder gaat dan de puur medische informatieverstrekking. Ik bedoel dat er een keuze besproken wordt die past bij de behandeling én bij wat de patiënt graag wil. De arts en de patiënt moeten samen zorgen voor een goed gesprek. Dan volgt een goede keuze vanzelf.’