Kwaliteit
Patiënten vertrouwen het Deventer ziekenhuis hun gezondheid toe. Dit vertrouwen beantwoorden wij met een persoonlijke benadering, een hoge kwaliteit en veiligheid van zorg.
Kwaliteit en veiligheid
Patiënten vertrouwen het Deventer ziekenhuis hun gezondheid toe. Dit vertrouwen beantwoorden wij met een persoonlijke benadering, een hoge kwaliteit en veiligheid van zorg. Daarvoor bieden we onze patiënten hoogwaardige diagnostiek, behandeling en zorg. Maar we zetten ook nadrukkelijk in op de combinatie van zorg, onderzoek en opleiding. Juist omdat die combinatie de kwaliteit op krachtige wijze versterkt. Tot slot, luisteren we heel goed naar wat patiënten van ons vinden. Die feedback helpt ons om onze kwaliteit continu te verbeteren.
We onderscheiden, in navolging van het Institute of Medicine zes dimensies van kwalitatief goede zorg:
- patiëntveiligheid,
- klantgerichtheid,
- effectiviteit,
- tijdigheid,
- efficiëntie,
- gelijkheid
Deze staan bij ons centraal als we zorg inrichten en toetsen.
Continu verbeteren
De zorg is mensenwerk. De manier waarop onze artsen, verpleegkundigen en andere medewerkers zorg verlenen, is bepalend voor de kwaliteit van zorg die u bij ons krijgt. Daarom hechten we heel veel waarde aan het verbeteren van onze manier van werken. Dat doen we door voortdurend te investeren in opleiding. Maar ook in onderzoek en innovatie, omdat het kennis oplevert die we meteen kunnen toepassen voor betere zorg.
Patiënttevredenheid
Het is niet altijd even makkelijk om te bepalen hoe goed zorg nou echt is. Natuurlijk kun je dat objectief onderzoeken en dat doen we ook. Maar van groot belang is ook hoe onze patiënten onze zorg ervaren en wat zij vinden van wat goed gaat en wat beter kan. Daarom vragen we onze patiënten actief naar hoe ze onze zorg en service beoordelen.
We staan open voor feedback. Wij vragen geregeld of u uw ervaring met ons wilt delen. Als u niet tevreden bent en een klacht wilt indienen, dan kan dat ook. Bent u tevreden en wilt u onze medewerkers een complimentje geven? Ook dat kan. Onze medewerkers vinden ook dat heel leuk om te horen, dat stimuleert ons op de goede weg door te gaan.
Open cultuur: leren van feedback
We koesteren een open en transparante cultuur in onze organisatie. We staan open voor uw feedback. Die gebruiken we om kritisch te kijken naar resultaten en te leren waar verbetering mogelijk is. Zorg is en blijft mensenwerk. Ook wij zijn mensen en we maken fouten. Dat ligt in de zorg altijd gevoelig. Logisch, want een beslissing die (achteraf) verkeerd blijkt, kan zomaar iemands kwaliteit van leven beïnvloeden. Daarom leggen we onszelf allereerst hoge kwaliteitseisen op. Maar we streven ook naar een cultuur waarin we openlijk incidenten (kunnen) melden. Vooral om van die fouten te leren en te voorkomen dat we ze onverhoopt weer maken.
Uiteindelijk bepaalt de patiënt wat onze kwaliteit is. Die is zo goed als hij of zij hem ervaart. Daarom hechten we heel veel waarde aan de ervaringen en mening van onze patiënten. Vandaar dat we onze patiënten steeds meer betrekken bij het ontwikkelen van beleid. Daar leren we van en dat helpt om onze zorg zo te vormen dat deze zorg is afgestemd op hun wensen en behoeften.
Kwaliteit van personeel
We zijn ervan overtuigd dat tevreden, gemotiveerde en bevlogen medewerkers goede zorg verlenen. Juist daarom koesteren we onze verkiezing tot Beste werkgever van Nederland in de categorie zorg (2018). In deze verkiezing hebben 400.000 werknemers hun organisatie beoordeeld op goed werkgeverschap, onder meer door medewerkers te vragen naar hun oordeel over hun werkgever.
Ook de komende jaren willen we volop in de opleiding en ontwikkeling van ons personeel en in nieuwe collega's investeren. Concreet willen we hiermee een inspirerende en uitdagende werkomgeving creëren. Daarmee kunnen medewerkers de beste prestaties leveren.
In ons ziekenhuis werken alleen collega’s die (erkend) bekwaam zijn. Daarom checken we bij alle (nieuwe) medewerkers het BIG-register.
Accreditaties en keurmerken
We laten onze kwaliteit en veiligheid van zorg met regelmaat toetsen, door onder andere Qualicor Europe.
Accreditatie
Qualicor Europe accrediteren op verzoek van de instellingen zelf. Van 11 t/m 15 november 2019 heeft Qualicor Europ binnen het Deventer Ziekenhuis de externe audit uitgevoerd op basis van het Internationale accreditatie programma Qualicor-Qmentum Global. In dit kader speelt patiëntparticipatie een centrale rol. Op 20 december 2019 is het definitieve auditrapport beoordeeld. Besloten is dat de accreditatiestatus van het Deventer Ziekenhuis gecontinueerd wordt. Tevens is de deelaccreditatie behaald voor de endoscopie afdeling. Van 1 januari 2020 tot 1 januari 2025 is daarmee het Deventer Ziekenhuis, inclusief de endoscopie afdeling, geaccrediteerd.
Keurmerken
Vanaf juni 2019 zijn we gestopt met het voeren van veertien bekende kwaliteitskeurmerken in de zorg, waaronder het Senior Friendly keurmerk, de Smiley voor kindgerichte zorg en het Roze Lintje voor borstkankerzorg. Jarenlang hebben de tientallen lintjes, vignetten en vinkjes ziekenhuizen gestimuleerd om de kwaliteit verder te verbeteren. Bovendien lieten ze het publiek zien dat de zorg vanuit patiënten perspectief daadwerkelijk op orde is. Keerzijde is dat ons ziekenhuis inmiddels veel tijd en geld kwijt is aan registratie van alle gegevens ervoor. Een aantal keurmerken – die nog steeds van grote waarde zijn voor de patiënt – zullen we handhaven. Bijvoorbeeld omdat ze kwaliteit inzichtelijk maken die langs andere weg moeilijk toetsbaar is. Zo blijven we het Europese Eusoma-keurmerk voor goede borstkankerzorg voeren. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de Freya Pluim voor goede fertiliteitszorg.
Erkenningen voor onze zorg:
- EUSOMA voor borstkankerzorg
- Pluim Freya
- GMP-z certificaat ziekenhuisapotheek
- ISO15189 accreditatie laboratoria
- HKZ Dialyse
- Milieuthermometer zorg - brons
Sterftecijfers
Wat is een sterftecijfer?
Het sterftecijfer wordt berekend door het aantal overleden patiënten in het ziekenhuis te delen door het aantal verwachte overleden patiënten in dat jaar. Bij het berekenen van de verwachte sterfte, wordt rekening gehouden met de diverse diagnose(n), de patiëntkenmerken (waaronder leeftijd en geslacht) en opnamekenmerken. Het ene ziekenhuis heeft meer patiënten met levensbedreigende ziekten dan het andere. Ook de complexiteit van patiënten verschilt. In de HSMR ( Hospital Standarised Mortality Ratio) worden die verschillen gecorrigeerd zodat ziekenhuizen vergeleken kunnen worden.
De HSMR is de verhouding tussen het werkelijke aantal en het verwachte aantal overleden patiënten. Bij een HSMR onder de 100 is het aantal overleden patiënten lager dan verwacht. Is de HSMR hoger dan 100 dan zijn er meer patiënten overleden dan verwacht. Het Deventer ziekenhuis analyseert structureel de HSMR om de kwaliteit van onze zorg verder te optimaliseren.
De HSMR van het Deventer Ziekenhuis in 2023 is 90, dat betekent dat het sterftecijfer voor 2023 significant lager is dan het landelijk gemiddelde. Over de afgelopen 3 jaar is het sterftecijfer 89. Deze uitkomst is statistisch significant lager dan het landelijk gemiddelde.
Hieronder de sterftecijfers van ons ziekenhuis over:
Lean denken en doen
Lean werken en denken vinden we belangrijk in ons ziekenhuis. We kijken in onze organisatie -naar de vraag: doen we de goede dingen en doen we dat op een slimme manier? Op een manier die waardevol is voor u en de kwaliteit en veiligheid verder verbetert.
Wat geen waarde toevoegt aan de zorg voor u, laten we liever achterwege. Die insteek helpt om aantrekkelijke wacht- en toegangstijden te realiseren. Maar scheelt bijvoorbeeld ook een bezoek aan ons ziekenhuis. Want, als u onverhoopt bij ons onderzocht moet worden of een poliklinische afspraak heeft, dan proberen we die zoveel mogelijk op één dag te combineren. Dat scheelt weer een extra bezoek aan ons ziekenhuis.
Vermoeden van een misstand
Binnen het Deventer Ziekenhuis bestaat een regeling en procedure inzake het omgaan met een vermoeden van een misstand. Door middel van deze regeling kunnen eventuele misstanden veilig binnen het ziekenhuis aan de orde worden gesteld en door het ziekenhuis worden opgelost. Op grond van de regeling zal het voor werknemers duidelijk zijn hoe zij een melding kunnen doen en hoe de procedure in elkaar zit.
Onderstaande regeling is van toepassing op werknemers van het Deventer Ziekenhuis. Hiermee worden gelijkgesteld de binnen het ziekenhuis werkzame stagiaires, uitzendkrachten, geregistreerde vrijwilligers of anderszins werkzaam zijn in het ziekenhuis en leden van maatschappen van toegetreden specialisten.
Download
Ziekenhuischeck.nl
Op Ziekenhuischeck.nl kunt u terecht voor informatie over onze zorgkwaliteit. Ook kunt u deze informatie vergelijken met die van andere zorginstellingen. Met de Ziekenhuischeck.nl geven alle ziekenhuizen in Nederland inzicht in hun kwaliteitsgegevens, en bieden zo waardevolle keuze-informatie voor een groot aantal behandelingen.