Gebruikers zijn zeer positief
In het MIJN DZ portaal kunnen ook vooraf gegevens worden ingevuld en kunnen patiënten zelf afspraken maken. De labwaarden nog eens terugzien of de gespreksnotities van de arts nog eens teruglezen, is met één klik mogelijk. Het systeem is nu een aantal maanden actief en de eerste reacties van gebruikers zijn zeer positief. Dat blijkt uit zowel een panelgesprek als een uitgebreide enquête onder gebruikers. Uit de reacties van de 628 respondenten bleek onder meer dat ouderen wel degelijk goed met de computer overweg kunnen. Meer dan de helft van de mensen die reageerden, was tussen de 50 en 70 jaar.
Uitslagen worden direct getoond in MijnDZ
Het ziekenhuis laat patiënten via DigiD inloggen op MIJN DZ. Ruim 95 procent zegt dat het verkrijgen van online toegang eenvoudig is. Hoog gewaardeerd op MIJN DZ wordt de brief die de medisch specialist naar de huisarts stuurt. Maar ook is er veel interesse voor laboratoriumuitslagen, medicatie en uitslagen van pathologie, microbiologie en radiologie. Zeventig procent van de patiënten vinden dat het digitale dossier MIJN DZ bijdraagt aan behoud van zelfstandigheid in het ziekteproces.
De uitslagen van verschillende onderzoeken worden direct getoond in MijnDZ, zodra ze bekend en geregistreerd zijn. Bijvoorbeeld bloedonderzoek, weefselonderzoek of beeldvormend onderzoek (zoals een CT of MRI-scan). Ook de uitslagen van onderzoeken die de huisarts of verloskundige heeft aangevraagd en zijn uitgevoerd door het Deventer Ziekenhuis. Behandelverslagen worden vanaf 1 januari 2023 1 dag na de consultdatum getoond. De enige uitzondering zijn de pathologie-uitslagen. Deze worden 7 werkdagen na het onderzoek getoond.
U bepaalt zelf of u deze uitslag vast wil bekijken. De betekenis van de uitslag is afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Uw behandelend arts licht de uitslag graag daarom altijd eerst persoonlijk toe tijdens het volgende consult. Als er direct actie nodig is, wordt er contact met u opgenomen.
Extra werk?
Het zelf kunnen maken van aantekeningen in het dossier – bijvoorbeeld om vragen voor de volgende afspraak te noteren, of bij te houden hoe het met de patiënt gaat – zou zeer worden gewaardeerd door de ondervraagden. Deze functie is nu nog niet beschikbaar, maar in de nabije toekomst wel.