Menu

Wij maken gebruik van cookies

We bieden u via onze website graag relevante en actuele informatie. Om uw bezoek aan onze website te verbeteren, gebruiken we cookies. Om het gebruik van onze site te meten bijvoorbeeld, maar ook om Youtube video's af te spelen. Verder zijn cookies nodig om informatie van onze website te kunnen delen via social media. Deze cookies zijn nooit herleidbaar tot uw persoonlijke gegevens en we gebruiken ze nooit voor commerciële doeleinden. Lees hier meer over in ons Privacy- en Cookiebeleid. Door op Akkoord te klikken, accepteert u alle cookies.

Cookies accepteren Cookies weigeren
Nieuws

DZ Aca­de­mie ont­wik­kelt bord­spel voor be­ge­lei­ders

3 december 2024

In het Deventer Ziekenhuis zijn jaarlijks zo’n 180 studenten en stagiaires. Met de juiste begeleiding ontwikkelen ze zich tot professional. Maar hoe geef je nou effectieve feedback? Of ga je om met generatieverschillen? De DZ Academie ontwierp een uniek bordspel dat begeleiders hierin ondersteunt.

De Deventer Ziekenhuis Academie

De DZ Academie, of terwijl Deventer Ziekenhuis Academie, houdt zich bezig met opleiden, leren, ontwikkelen, onderzoek en innovatie in ons ziekenhuis. Stagiaires en studenten kunnen hier terecht, maar ook de medisch specialisten die hen begeleiding bieden.

Juiste begeleiding aan stagiaires

De DZ-Academie krijgt regelmatig hulpvragen van begeleiders en merkte dat er behoefte was aan inzichten en handvatten. Initiatiefnemer en adviseur Arenda Vos vertelt: ‘Iedereen wil stagiaires graag goed begeleiden en het is logisch dat je wel eens ergens tegenaan loopt. Het helpt als je bijvoorbeeld beter weet hoe het brein van jongeren werkt of hoe een andere generatie denkt over werk.’

Mix van Monopoly en Mens-Erger-Je-Niet

Samen met collega en multimediadesigner Maureen Baak zocht Arenda naar een effectieve en originele manier om begeleiders deze inzichten te geven. Na grondig onderzoek en verschillende gesprekken ontwikkelde de DZ-Academie een speciaal bordspel. Arenda: ‘Het spel is een mix van Monopoly en Mens-Erger-Je-Niet. Begeleiders kunnen het onderling spelen, binnen het eigen team of juist daarbuiten. Het gaat erom dat je met elkaar in gesprek gaat.’

Wat weet jij over Gen Z?

Het spel bestaat uit vier categorieën:

  • Dilemma’s op de werkvloer: ga erover in gesprek
  • Breinbrekers: vragen over de ontwikkeling van het brein
  • Kans: korte spellen, vragen en opdrachten (het spelelement)
  • Generatieverschillen: stellingen over o.a. Gen Z

In het spel worden vragen en inzichten afgewisseld met spelelementen. Inmiddels is het al binnen én buiten de ziekenhuismuren getest. ‘Tot nu toe hebben we veel positieve reacties ontvangen. Begeleiders die het spel hebben gespeeld gaven aan dat ze gesprekken voerden die ze anders nooit met elkaar hadden gehad. Andere partijen hebben inmiddels ook belangstelling voor het spel’, aldus Arenda.

Meer informatie?

Neem contact op met: a.vos@dz.nl of m.baak@dz.nl