Bij- en nascholing
Deventer Ziekenhuis Academie heeft onder meer als doel om te zorgen voor bekwame medewerkers, die op hun beurt goede patiëntenzorg leveren. Om de bekwaamheid van medewerkers op peil te houden en verder te ontwikkelen, zijn er verschillende bij- en nascholingsactiviteiten.
Dit zijn bijvoorbeeld scholingsdagen op de afdeling zelf, maar ook e-learningmodules die je individueel kunt volgen.
Van en met elkaar leren
Leren kan op allerlei manieren en gaat niet alleen over het overdragen van kennis. Het gaat ook om kennis delen, nieuwe inzichten creëren, het van en met elkaar leren in de dagelijkse praktijk, het zelf ontdekken en nog veel meer. Onze medewerkers volgen een aantal vaste trainingen voor bijvoorbeeld Basic and Advanced Life Support, voorbehouden en risicovolle handelingen, medische apparatuur en werkbegeleiding geven.
Maar daarnaast worden de leertrajecten zoveel mogelijk afgestemd op vragen en behoeften van medewerkers en op maat verzorgd. Dit kunnen leertrajecten zijn voor persoonlijke ontwikkeling, teambuilding en/of vakinhoudelijke deskundigheid.Voorbeelden hiervan zijn de training communicatieve vaardigheden in de praktijk, til- en transfertechnieken, solliciteren, leidinggeven, samenwerken, financiële planning, omgaan met agressie. Het aanbod blijft dynamisch en zal steeds veranderen.
Onze visie op leren
Het leren in het Deventer Ziekenhuis wordt gezien vanuit een bepaalde visie. In deze visie, waarbij er meer uit wordt gegaan van vertrouwen, dan vanuit controle, spelen drie kernwaarden een belangrijke rol: werkplekleren, gepersonaliseerd leren en zelfgestuurd leren.
Werkplekleren
Leren doe je de hele dag door. Niet alleen achter een computer tijdens een e-learning, maar juist tijdens je werk. Wij geloven dat het leren ook vooral moet plaatsvinden tijdens het werk. Op het moment dat jij het nodig hebt en het liefst met elkaar. Een goede leercultuur is daarom ook een voorwaarde om tijdens je werk te leren.
Gepersonaliseerd leren
Ook al geldt voor de bekwaamheid een algemene meetlat, dit betekent niet dat iedere medewerker op hetzelfde moment dezelfde leerbehoeften heeft. Bij gepersonaliseerd leren kan op maat worden bepaald wat op welk moment nodig is. Dat betekent tevens dat een medewerker meer regisseur wordt van zijn eigen leerproces.
Zelfgestuurd leren
Door leren te personaliseren en de medewerker regisseur te maken van zijn eigen leerproces wordt er vormgegeven aan zelfgestuurd leren. De medewerker is zelf in staat te bepalen welke leerdoelen hij heeft en welke onderdelen in zijn werk aandacht behoeven. Door zelf sturing te geven krijgt leren meer inhoud en draagt dit bij aan de intrinsieke motivatie om te leren.
SamenWijzer
Het leren wordt ondersteund door het leerplatform, SamenWijzer. Hier hebben medewerkers via een gepersonaliseerd platform toegang tot meer dan 1000 e-learnings, video’s, presentaties en artikelen. Dit aanbod komt vanuit de Deventer Ziekenhuis Academie, maar ook vanuit de medewerkers zelf, zo worden we binnen het Deventer Ziekenhuis echt samen wijzer.